Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 62 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Význam biblického příběhu v etické výchově v malotřídní škole
Svobodová, Denisa ; Bravená, Noemi (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce je rozdělena na dva celky. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky o významu biblického příběhu a jeho vyprávění. Součástí tohoto celku je též kapitola, která se zabývá etickou výchovou z hlediska kurikulárních dokumentů. Vzhledem k tématu práce je v první kapitole specifikována malotřídní škola a poslední kapitola se zabývá dítětem mladšího školního věku. Není opomenuta ani didaktika a didaktické metody práce s Biblí. V empirické části byl použit design akčního výzkumu a rozhovor jako metoda sběru dat. Cílem bylo zjistit, jak pracovat s biblickým příběhem v etické výchově v malotřídní škole na základě scénářů lekcí založených na převyprávěném biblickém textu. Dále je v této části uveden průběh výzkumných lekcí a doporučení pro další práci s biblickým textem v malotřídní škole. Výzkumem bylo prokázáno, že implementace biblického příběhu do etické výchovy v malotřídní škole je vhodným prostředkem pro získávání nových vědomostí, zkušeností, hodnot a ctností z těchto příběhů vyplývajících. KLÍČOVÁ SLOVA malotřídní škola, biblický příběh, etická výchova, Bible, storrytelling, mladší školní věk, rozhovor, akční výzkum
Implementace doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova na prvním stupni základní školy
Pachelová, Michaela
Disertační práce popisuje způsoby implementace doplňkového vzdělávacího předmětu etická výchova do vzdělávacího systému v české společnosti. Primárně se zaměřuje na výuku prosociálního chování na prvním stupni základní školy. V teoretické části práce byla shromážděna teoretická východiska tématu disertační práce. Prosociální chování bylo vymezeno jako pozitivní sociální chování s aktivní účastí při řešení konkrétní životní situace, kdy pomoc druhým není spojena s očekáváním odměny. Představené metody socializace žáků byly členěny na direktivní a doporučené nedirektivní podporující pozitivní třídní klima. Charakteristika morálního růstu u žáků mladšího školního věku byla nahlížena dle několika kritérií. Bylo charakterizováno pojetí etické výchovy v kurikulárních dokumentech v České republice i v zahraničí. V empirické části je popsán kvalitativní výzkum s designem případové studie. Sběr dat proběhl metodou přímého pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a analýzy školních artefaktů. Práce referuje o realizovaném výzkumu výuky etické výchovy na dvou vybraných základních školách. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jak se výuka prosociálního chování implementuje do výukového procesu. Prvním dílčím cílem bylo charakterizovat, jaké aktivity rozvíjejí prosociální chování a komunikaci mezi žáky. Druhým...
Implementace doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova na prvním stupni základní školy
Pachelová, Michaela ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Muchová, Ludmila (oponent) ; Bravená, Noemi (oponent)
Disertační práce popisuje způsoby implementace doplňkového vzdělávacího předmětu etická výchova do vzdělávacího systému v české společnosti. Primárně se zaměřuje na výuku prosociálního chování na prvním stupni základní školy. teoretické části práce byla shromážděna teoretická východiska tématu disertační práce. Prosociální chování bylo vymezeno jako pozitivní sociální chování s aktivní účastí při řešení konkrétní životní situace, kdy pomoc druhým není spojena s očekáváním odměny. Představené tody socializace žáků byly členěny na direktivní a doporučené nedirektivní podporující pozitivní třídní klima. Charakteristika morálního růstu u žáků mladšího školního věku byla nahlížena dle několika kritérií. Bylo charakterizováno pojetí etické výchovy v kurikulárních České republice i v zahraničí. empirické části je popsán kvalitativní výzkum s designem případové studie. Sběr dat proběhl metodou přímého pozorování, polostrukturovaných rozhovorů a analýzy školních artefaktů. Práce referuje o realizovaném výzkumu výuky etické výchovy na dvou vybraných základních školách. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, jak se výuka prosociálního chování implementuje do výukového procesu. Prvním dílčím cílem bylo charakterizovat, jaké aktivity rozvíjejí prosociální chování a komunikaci mezi žáky. Druhým dílčím cílem bylo zjistit,...
Výchova k prosociálnímu chování na základních školách
Dykastová, Zuzana ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Diplomová práce "Výchova k prosociálnímu chování na základních školách" se zabývá teorií vztahující se k prosociálnímu chování a dále se snaží popsat, jaké jsou současné možnosti a způsoby výchovy k prosociálnímu chování na základních školách. V teoretické části autorka charakterizuje a analyzuje prosociální chování, uvádí jeho typy a formy, nastiňuje základní teorie prosociálního chování či jeho determinanty. Dále uvádí příklady, jakým způsobem mohou školy zařadit výchovu k prosociálnímu chování do školních vzdělávacích programů. Ve výzkumné části se pokouší zprostředkovat názory, postoje, představy a dosavadní zkušenosti pedagogů a žáků s touto výchovou pomocí rozhovorů a analýzy školních vzdělávacích programů a minimálních preventivních programů.
Morální rozměr estetické zkušenosti v pragmatické pedagogice
Pelzová, Markéta ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
V rámci koncepce pragmatické pedagogiky je podstata výchovného působení spatřována ve zkušenosti, jejímž prostřednictvím jedinec rozvíjí a usměrňuje své schopnosti. Umění poskytuje formu specifické zkušenosti, na jejímž základě lze kultivovat kognitivní a emocionální podmínky hodnotících soudů a tím přispívat k morálnímu rozvoji dítěte. Procesy prožívání, interpretování a hodnocení uměleckého díla totiž vychází z běžných životních zkušeností a souvisí jak s jedinečnými předpoklady jedince, tak s podmínkami určitého socio-kulturního prostředí, v němž žije.
Etická výchova
Krampotová, Milada ; Eliáš, Vojtěch (vedoucí práce) ; Kotas, Jan (oponent)
Tématem diplomové práce je nově zavedený předmět Etická výchova v školství České republiky. Etická výchova je definována jako projekt výchovy k prosociálnímu jednání. Diplomová práce uvádí základní výchovné cíle tohoto projektu, analyzuje jeho jednotlivé výchovné složky: obsah, metody, styl, tematické okruhy. Zabývá se průběhem zavádění Etické výchovy do našeho školství, v jakém společenském kontextu se Etická výchova vyvíjela, jak je začleněna do dokumentů Rámcového vzdělávacího programu a jak probíhá morální vývoj člověka z hlediska psychologie. Etická výchova je hodnocena z pohledu křesťanské etiky, přirozeného mravního zákona, jeho univerzálních principů a východisek.
Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií
Hanychová, Alžběta ; Beneš, Ladislav (vedoucí práce) ; Landová, Tabita (oponent)
1 Anotace Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií. V poslední době stoupá ve veřejném prostoru míra diskuzí a polemik o náboženství. Nezřídka se však jedná o nepoučená stanoviska. Ve své práci jsem se zaměřila na to, jaké informace se dostávají k žákům základních škol, a to bez ohledu na zájem konkrétního učitele. V první části porovnávám základní kurikulární dokumenty (tzv. Bílou knihu a Rámcový vzdělávací program) a jednotlivé vzdělávací oblasti. V druhé části se zaměřuji na konkrétní učebnice vybraných předmětů (dějepis, výchova k občanství, etika), které prošly schválením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Všímám si, jak často, do jaké míry a v jakých kontextech pojednávají o náboženství (včetně přehledu, o kterých náboženstvích referují). Následně vyhodnocuji, jestli zaujímají nějaké hodnotící stanovisko, případně zda vedou žáky k zájmu o tuto oblast a zda rozvíjí jejich schopnosti dohledat si relevantní informace. Klíčová slova Náboženství, obsahová analýza, učebnice, rámcový vzdělávací program, Bílá kniha, předsudky, religiozita, schvalovací doložka, dějepis, etická výchova, občanská výchova, hodnocení.
Hodnotový systém žáka na 1. stupni základní školy
Šlapánková, Petra ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Název Hodnotový systém žáka na 1. stupni základní školy Anotace Diplomová práce se zabývá hodnotovým systémem žáků 1. stupně základní školy. Stručně charakterizuje pojem hodnota z hlediska různých vědních disciplín a popisuje proces jeho utváření, dále se zabývá pojmem hodnotový systém. Zabývá se vlivem prostředí na utváření hodnotového systému žáků a mapuje současný stav učiva týkajícího se této problematiky. Praktická část poukazuje prostřednictvím dotazníkového šetření na aktuální stav hodnotové orientace dětí ve spojitosti s experimentem prováděným pomocí lekcí dramatické výchovy. Klíčová slova hodnoty, hodnotový systém, morální chování, etická výchova, utváření hodnot, dramatická výchova v procesu ovlivňování hodnotové orientace
Využití dramatické výchovy v hodinách etické výchovy v počátcích školní docházky
Janků, Veronika ; Svobodová, Radmila (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Diplomová práce se zabývá využitím metod dramatické výchovy ve vyučování etické výchovy na prvním stupni základní školy. Cílem práce je ukázat, že propojením dramatické výchovy a etické výchovy se mohou efektivně rozvíjet mravní postoje žáků. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část se zabývá vymezením obou výchov a charakteristikou žáků mladšího školního věku. V praktické části je na základě pětiměsíčního pozorování žáků třetí třídy Základní školy Bratranců Veverkových Pardubice vytvořen návrh a následná realizace deseti lekcí dramatické výchovy, jejichž obsahem jsou témata etické výchovy. Lekce jsou zaměřené na rozvoj žáků v těchto oblastech: komunikace, sebehodnocení a ocenění druhých, respektování pravidel, tvořivosti, asertivního chování, citlivosti k okolnímu prostředí. Realizované lekce jsou reflektovány, s ohledem na plnění vytyčených cílů. Závěr shrnuje výsledky získané pozorováním skupiny. Z výsledků vyplývá, že metody dramatické výchovy mohou zprostředkovat žákům autentický prožitek, který výrazně ovlivní jejich hodnoty a mravní postoje. Výsledky diplomové práce také ukázaly, že mravní rozvoj žáků na prvním stupni základní školy závisí na osobnosti vyučujícího pedagoga.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 62 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.